[ad_1]

Svensk Elitfotboll har genom Upplevelseinstitutet utvärderat de allsvenska lagens publikupplevelse. I studien redovisas analys av upplevelsen och klubbarnas gemensamma och indviduella NSI (Nöjd Supporter Index) samt en statistisk analys av drivkrafter och barriärer.

Här nedan redovisas Degerfors IF:s resultat i undersökningen. Totalt har 279 av föreningens supportrar deltagit i studien. Urvalet är uppdelat på säsongskortsinnehavare och lösbiljettsköpare och totalt 1000 personer har tillfrågats om att delta i undersökningen som är uppdelad i fem delar: Publiken, Evenemangsupplevelsen, Nöjd Supporter Index, Net Promoter Score samt Drivkrafter & Barriärer.

Tusen tack till alla som deltagit i studien. Svaren hjälper Degerfors IF och Svensk Elitfotboll att utvecklas och bli bättre.

Del 1: Publiken

Den här delen undersöker publikens sammansättning och relation till fotboll gällande besöksmönster, bakgrund, engagemangsnivåer etc. 

Del 2: Evenemangsupplevelsen.

I denna del mäts 33 olika parametrar för att utvärdera publikens upplevelse.

Del 3: Nöjd Supporter Index.

I den här delen vägs ett index som bygger på de 33 olika parametrarna i föregående avsnitt samman. Målet är att NSI ska öka för hela Allsvenskan och genom jämförelser mellan klubbarna skapas lärande för att tillsammans bli bättre.

Del 4: Net promoter score (NPS).

NPS baseras på frågan”Hur troligt är det att du skulle rekommendera t ex dina vänner att besöka lagets hemmamatcher i fotboll?”. På detta sätt fungerar modellen som ett bra mätinstrument och kunderna uttrycker den omedelbara upplevelsen om hur pass lojala och nöjda de är med en viss produkt/tjänst eller företaget.

Del 5: Drivkrafter och barriärer

Denna del syftar till att öka förståelsen för vad som driver folk till arenorna och vad som håller tillbaka dem från att gå på match.

[ad_2]

Source link